woensdag 19 december 2012

RECYCLE t-shirts vloerkleed


Oude t-shirts over? Ik gooi ze nooit weg. Jarenlang spaar ik te kleine, kapotte t-shirts en andere kledingstukken van tricot. Alles netjes opgevouwen op kleur. Tot ik voldoende verzameld heb en een mooie kleurencombinatie kan samenstellen. En dan begint het proces. 

Meestal maak ik er eerst knuffeldekens van allemaal gelijke vierkante lapjes. Uitknippen, aan elkaar naaien als een quilt en daarna de lappendeken doorstikken op een lap fleece. Ik hou helemaal niet van fleece, maar voor zijn knuffeldeken - die ook wasbaar moet zijn - is het de meest ideale stof.

Maar naast die mooie rechte lapjes, blijven er toch ook  nog reststukjes over. Van deze restjes heb ik een vloerkleedje geknoopt. Net als vroeger met de Smyrna wol, zo heb ik het nu gedaan met reepje tricot door een stramien met grote gaten. Eerst heel veel reepjes knippen, lekker husselen en daarna willekeurig knopen. Best een grappig resultaat, toch?

SMYRNA KNOPEN
Uit lang vervlogen tijden... de tijd van zelfgekleide asbakken en macramé wandkleden en plantenhangers. De Smyrna geknoopte kussen en vloerkleden. Kan me voorstellen dat je even vergeten bent hoe het ook alweer ging. Niet zo moeilijk. Hieronder een tekening met de uitleg:
Smyrna knopen

En dan hier een van mijn knuffeldekens met een ander vloerkleed van gerecyclede t-shirts en pyjama's. 

Het kleed is van langere repen stof gemaakt. Met wat kleine steken (met de hand) zijn de repen tot een lange reep gemaakt. Dan maar beginnen met vlechten. Als de reepjes te kort worden, naai je er weer een paar aan. Als de vlecht lang genoeg is, leg je hem plat en naai je het met de hand tot een vloerkleed. Tegen de achterkant nog een lap stof op maat naaien voor extra versteviging.

9 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig leuke projecten. Ik hou ook van "recykleren" en was ook van plan om zo'n smirna mat te maken, maar ik kan hier in de buurt nergens aan zo'n stramien komen. Waar heb jij het vandaan als ik vragen mag?

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin, als stramien voor dit kleed heb ik een antislip mat gebruikt. Had eerst een bank met losse kussens. Deze gleden na een avondje lekker zitten steeds onderuit, dus had ik zo'n antislip stuk ertussen gelegd. Inmiddels een andere bank, dit altijd bewaard net als de t-shirts... Dus op een dag belsoot ik deze twee te combineren tot een kleed. Zo'n antislip mat wordt ook wel onder vloerkleden gebruikt. Een regelmatig stramien met grote gaten, makkelijk voor de toch wat grovere textielreepjes. Veel succes ermeee!

      Verwijderen
  2. Wat een goed idee om dat antislip materiaal te gebruiken!
    Daar ga ik ook iets mee proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, wat een geweldig idee. Mag ik vragen hoe groot je de reepjes hebt geknipt?
    Groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reepjes zijn ongeveer 1,5 cm breed. Als je hele dunne stof gebruikt kan je ze beter iets breder knippen. De repen voor het gevlochten kleed zijn wel breder... Zo'n 3 cm.

      Verwijderen
  4. Wat gebruiken jullie als canvas waar de knoopjes aan vastgehecht worden? Bestaat er een goedkoop alternatief op de Smyrna-canvassen? Wij willen hier namelijk voor een kinderfestival een ontzettend groot wanttapijt maken. Maar we hebben helaas niet de centen om echte Smyrna-canvassen te gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind je gevlochten kleed echt fan-tas-tisch!
    Hoeveel t-shirts heb je gebruikt en hoe groot is de mat geworden?
    Ik kijk uit naar je volgende ideeen. Veel plezier en succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een inspirerende blog heb je, geweldig, complimenten!

    Ik heb gekeken naar verschillende antislipmatten. Is snel stuk te trekken. Mag ik vragen waar jij je antislip vandaan hebt? Hoe groot zijn de gaatjes?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...