FOLKLORE noorwegen

Vandaag de eerste werkdag van dit jaar... zonder werk. Maar aan de andere kant eindelijk weer eens tijd voor dingen die ik ook leuk vind. Lekker handwerken en ontwerpen wat ik zelf mooi vind. Daarbij kwam dat ik afgelopen weekeinde in de krant las dat oude ambachten snel dreigen te verdwijnen.

Dit in combinatie met mijn voorliefde voor folklore en wereldse handwerken, dacht ik dat dit een mooie nieuwe inspiratiebron zou kunnen worden voor mijn nieuwe ontwerpen. Niet alleen wereldse folklore, maar ook de folklore van eigen bodem. Spakenburg, Bunschoten, Hindeloopen en Volendam bijvoorbeeld hebben een kleurrijk verleden. In klederdracht maar ook in schilderkunst. Hier ga me ik mij de komende week meer in verdiepen. 
Al zoekende naar folklore kwam ik terecht bij de prachtige foto's en bijbehorende teksten van Laila Duran. Laila heeft inmiddels twee boeken op haar naam staan en drie in productie. Haar foto's laten de schoonheid, kleuren en diversiteit zien van de Noorse klederdracht. Kijk maar eens op haar website, echt een aanrader!!!



De boeken van Laila zijn alleen in Nederland te koop via boekhandel van de Moosdijk of online via


Ik weet het, het heeft niets te maken met folklore van eigen bodem, maar de prachtige foto's, stoffen en borduursels vormen zeker een inspiratiebron. En dit is zo mooi, ik wilde het gewoon even met jullie delen...