POMPDOEK breien

Wat een regenachtige dag. Echt weer om de breipennen te pakken en aan de slag te gaan met een lekker breiwerkje. Dit keer laat ik oude tijden herleven met als inspiratiebron... de oerhollandse POMPDOEK.
Het breiwerk heb ik met 2 kleuren katoen opgezet en wordt geheel met dubbele draad gebreid. Bij de boord (in recht) brei je de draden samen. Bij het blokjespatroon (recht en averecht) kies ik voor één kleur en brei ik de andere mee aan de achterzijde. Dus de tweede draad is geheel ingebreid. Hierdoor zie je door het breiwerk de andere kleur eronder, wat ook bij een geweven pompdoek het geval is.
Wat ik ervan ga maken, blijft nog even een verrassing. Zodra ik het af heb, laat ik het jullie zien!

Nu wordt de pompdoek gebruikt als afdroogdoek in de keuken. Vroeger werd de doek om het handvat van de pomp gewikkeld om geen blaren te krijgen met het pompen. Bij dat pompen liep altijd wel wat water vrij en deze pompdoek absorbeerde dat. Vandaar de naam pompdoek.