POMPDOEK broodmand

Weten jullie nog dat ik met een breiwerkje bezig was? Echt lekker ontspannen doorbreien was er niet bij. Alle steken inbreien, rij na rij. Maar nu is het dan zover. Mijn POPMDOEK breiwerk is klaar en wat is het geworden? Een mandje. Leuk om gezellige volkoren broodjes in te doen op de ontbijttafel.
Ontwerp: Handwerkjuffie

Natuurlijk kan je varieren in hoogte en lengte van je breiwerk. Zo maak je een kleiner of groter mandje, hoog of laag. Toen ik vond dat ik de juiste diameter had bereikt, heb ik de zijnaden aan elkaar genaaid. Daarna een rijgsteek door de onderkant en aangetrokken. Zorg ervoor dat er onderin geen ga meer zit.
De plooien aan de onderzijde staan nog bol en als je hem nu op de juiste manier vouwt, zakt het mandje in elkaar als een lappenpop. Vandaar dat ik dit breiwerk heb verstevigd. Ik had gelezen over suikerwater (1/2 water en 1/2 suiker), maar ik heb gekozen voor een papje van houtlijm. Dit verstevigd en droogt transparant op. Verdun de houtlijm met wat water, niet te veel water, maar dat het net lekker smeerbaar wordt. Bak een mal waar het breiwerk goed omheen past in de juiste vorm, bekleed deze met huishoudfolie en smeer het breiwerk royaal in met het houtlijmpapje. 

Sla de rand om en smeer deze nog een keer in.
Laat nu het breiwerk drogen om de vorm. Leg iets zwaars op de bodem, zodat de plooien platter worden (omwikkel deze ook met folie). Wanneer deze voldoende uitgehard is verwijder je de vorm en folie en laat deze verder drogen. En jawel... het mandje is nu zo stevig en met platte bodem, dat het gewoon blijft staan! Label eraan en klaar is je mandje.

Natuurlijk kan je dit verstevigen ook toepassen op haakwerkjes.