ZWEEDS BORDUREN deurhanger

februari 19, 2013

Op de Handwerkbeurs in Zwolle hebben mijn dochter en ik allebei meegedaan aan een workshop. 
Zij heeft zijde beschilderd in de magnetron, ik heb mijn vaardigheden in het Zweeds borduren uitgeprobeerd bij Blomsterstuga 
Na een korte uitleg over de mogelijkheden van patronen en gebruikelijke steken mochten we aan een project gaan werken. Ik koos de vilten deurhanger waar met borduurwol traditionele motieven op geborduurd konden worden. Het is dik vilt, zodat de steken tussen het vilt verdwijnen en de draden aan de achterkant niet zichtbaar zijn. Mooi! Het motief wordt er eerst met potlood opgetekend. En dan maar borduren. Na een uur was het voorbij, maar mijn deurhanger was natuurlijk nog lang niet af. 
Afgelopen dagen ben ik hier mee verder gegaan en zie hier het resultaat. Ik vind hem wel geslaagd, maar stoorde me enorm aan de niet-Zweedse metalen ring. Om deze iets passender te maken heb ik hem met nagellak (!) in een passende kleur gelakt.

You Might Also Like

3 reacties

  1. wat ziet dat er leuk en gezellig uit . . .was het volt zo dik, dat je eigenlijk niet aan de achterkant komt met je naald? . .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is gewoon prachtig
    Folklore
    En toch niet ouderwets
    Was dat niet moeilijk door zo een dik vilt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vilt is ongeveer 3-4 keer zo dik als dun gewone lapjes vilt. Je steekt de naald aan de zijkant van de stof erin en borduurt vervolgens dicht aan de oppervlakte. Lijkt ingewikkeld en zwaar, maar borduurt uiteindelijk net zo eenvoudig als een dunne lap waar je op borduurt. Niet moeilijk en verrassend mooi!