BLOEMPOT haken om blik

maart 12, 2013

Onlangs kwam ik op een website een filmpje tegen waarin werd uitgelegd hoe je stap voor stap folkloristisch schilderwerk kan maken. Dit wordt ook wel Bauernmalerei genoemd. En omdat ik altijd als een blok val voor handbeschilderde decoraties en serviezen, wilde ik dit zelf ook eens proberen.
Twee houten kaarsenstandaards werden uit de kringloopwinkel door mij ontvoerd en ondergedompeld in een totale metamorfose. Verf en penselen uit de kast en aan de slag. Eerst een tekening in potlood erop gezet en daarna de bloempjes erop geschilderd. In frisse lente kleuren zijn er schattige bloempjes op gekomen. Mooie gekleurde kaars erop en ben super tevreden met het resultaat. 

Maar toch vond ik het plaatje nog niet compleet. Voor het ultieme lentegevoel moesten er nog meer bloemetje komen. Misschien een potje erbij met schattige bloempjes erin? En zo geschiedde...
Ik heb twee lege conservenblikken gepakt, bolletjes katoen in de kleuren die ook gebruikt zijn in het schilderwerk en ben aan het haken gegaan. Eerst de bodem, geheel gehaakt van stokjes:
Maak van 5 losse een sluitring. Meerder in elke rij 12 stokjes om een mooie platte cirkel te krijgen!

Rij 1: Haak om de sluitring 12 stokjes (12 stokjes). Sluit de ring van stokjes met 1 vaste. Rij 2: Haak 3 losse (dit is ter vervanging van je eerste stokje). Haak in iedere lus 2 stokjes (24 stokjes). Sluit de ring van stokjes met 1 vaste. Rij 3: Haak 3 losse (dit is ter vervanging van je eerste stokje). Haak in de 1e lus 2 stokjes, in de 2e lus 1 stokje. Herhaal tot je rond bent (36 stokjes). Sluit de ring van stokjes met 1 vaste. Rij 4: Haak 3 losse (dit is ter vervanging van je eerste stokje).Haak in de 1e lus 2 stokjes, in de 2e en 3e lus 1 stokje. Herhaal tot je rond bent (48 stokjes). Sluit de ring van stokjes met 1 vaste.

Herhaal totdat de bodemcirkel precies even groot is als de bodem van het blik. Blijf wel elke rij met 12 stokjes meerderen!
Begin nu met de wand. Rij 1: wissel van kleur. Haak in elke lus 1 stokje tot je rond bent. Wissel in de laatste lus van kleur. Rij 2: 1 vaste, 2 losse om de 3 stokjes. Herhaal tot je rond bent. Wissel in de laatste lus van kleur. Rij 3: Haak 3 stokjes om de lus van rij 2. Herhaal tot je rond bent. Wissel in de laatste lus van kleur. Herhaal rij 2 en 3 tot je de juiste hoogte hebt bereikt van je bloempot of blik.
Nog een paar vrolijke voorjaarsbloemen erin. Laat de lente maar komen!

You Might Also Like

29 reacties

  1. Wat leuk geworden! Leuk patroon, dat wat om de blikken heen zit. Kijk ik hier naast me, staat er op tafel een blik, omhaakt met alleen maar saaie stokjes. ;)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk leuk leuk!!!
    Toevallig krijg ik komend weekend van een vriendin mooi koffiebonenblikken die nog geen bestemming 'hadden'
    Liefs Maaike
    Www.meikieshaakfrutsels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wunderschön!!!
    Die Malerei auf den Kerzenhaltern und die gehäkelten Blumentöpfe
    sind sooooo schööööön geworden!

    ♥..liche Grüsse Sabine!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk!! En ook zulke leuke frisse kleuren, kom je toch weer een beetje in de lente-stemming ondanks de kou.
    groeten Cream@
    kadoideeblog.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat staat dat toch gezellig! Leuk patroontje.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee zeg met die blikken!

    En ik vind je kandelaars helemaal TOP!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat vind ik dit leuk!!! Mooi beschilderd die kandelaars en wat een vrolijke potjes heb je van de blikjes gemaakt!!

    Liefs Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit staat super gezellig zeg die blikken, en je kandelaars zijn♥ een plaatje
    Lieve groet Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee en zo mooi die kleurtjes bij elkaar daar word je vrolijk van. Prachtige foto's overigens.

    Groetjes Carla
    http://haak-in.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. owww wat lief van je het patroon zeg

    je eierdopjes zijn ook het einde ♥

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk, leuk!!! Daar word ik nu vrolijk van!
    Leuk haakpatroon, ik heb er ook eens een kussen mee gehaakt in het vierkant.

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oww ik schaam me wild.....het zijn kandelaars
    solly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gezelligheid! En wat een leuk haakpatroon. Fijn dat je het wilde delen.
    Je kunt trouwens ook netjes schilderen!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie bloempotten krijg je zo, bedankt voor het leuke idee, en je kandelaars zijn helemaal top!
    Zo krijg je echt zin in het voorjaar.

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind je kandelaars echt heel mooi
    word er helemaal vrolijk van

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo zeg, jij bent ook lekker bezig! We hebben de flow te pakken zeg.
    Ziet er weer super uit.
    Groetjes Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat word ik toch steeds vrolijk door jouw kleurige creaties . . . op naar de Lente

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ontzettend gezellig dit. Ik krijg er de lente kriebels van.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. LEUK!!! en zo lekker kleurig bij jou krijg ik ook al zin in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh my goodness your blog is incredible! I am so happy to have found it, :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Das ist ja schön. Das muss ich auch mal machen.

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat ziet er gezellig uit!
    Mijn dochter heeft pas een nieuwe kamer.
    Zoiets zou leuk zijn om al haar pennen in te zetten.
    Bedankt voor dit patroon!
    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De blikken zijn heel leuk, en wat heb je die kandelaars mooi geschilderd zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Die kandelaars zijn super! Wat vrolijk en wat lente-achtig :-D De blikken vind ik trouwens ook heel leuk, zoveel inspiratie, dus ben je gaan volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een fantastisch leuk en fris geheel! Het roept bij mij nostalgische gevoelens op, als kind was ik ook bezig met 'volksschilderkunst'. Er moet nog ergens een krukje zijn dat ik beschilderd heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. oi lindo trabalho,estou preparando um post e vou citar seu blog,aí volto aqui para deixa o link,parabéns.Bjus Tania

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie