Tutorial: SKI HELM hoes


Speciaal voor de creatieve wintersporters onder ons. Vorig jaar ging dochterlief voor het eerst mee op wintersport. Een hele ski-uitrusting aangeschaft en zo ook een helm. Maar met de witte helm op leek ze net op Calimero. Daarom maakte ik voor haar een hoes er om heen. Ze mocht zelf kiezen hoe deze eruit zou zien. Het werd een sock monkey. Een standaard patroon van zo'n passende hoes is er niet, dus maakte ik dit zelf. Hoe ik dit heb gedaan, leg ik hieronder uit. Op deze manier kan je met een beetje fantasie je eigen ski helm hoes van maken.

De ski helm hoes waar ik hier al over schreef is van een gebreide stof gemaakt en op de naaimachine in elkaar gezet. Deze wordt echter gebreid. Wel zo handig want dan past hij beter en ben je vrijer in het kiezen van kleuren.


Eerst lijnen over de helm spannen met draad en plakband. Daarna twee cirkels
(waaronder de lijn van de mutsrand die de sock monkey op heeft). 


Vervolgens heb ik elk partje op patroonpapier overgetekend en de losse stukken aan elkaar geplakt tot een patroon. Naad aan de achterzijde. 


Ik ben met breien begonnen bij de oorstukken, 2 tegelijk (in spiegelbeeld). Daarna meerderen en minderen volgens het getekende patroon. Na elke pen weer het breiwerk op het patroon leggen en kijken wat erbij komt of afgaat aan steken. Je eindigt boven op. Naai de naad aan de achterzijde dicht.


Wanneer het geheel klaar is een voering (fleece) erin maken volgens hetzelfde patroon. Kan ook enkel een rand zijn. Stik er een tunnel in voor elastiek. En maak een bandje of elastiek bij de oorstukken, waarmee je de hoes vast zet aan de helm.


Vervolgens de oren en muts breien en erop zetten. Oren zijn wat rechte lapjes die je tegelijkertijd breit. De muts kan je rond breien of ook als rechte lap, waarbij je bij elke toer wat steken mindert.


Muts opvullen, met de hand vastnaaien  op de kop en een grote pompon maken voor op de muts. In de eerdere versie heb ik de ogen en mond gehaakt en erop genaaid. In deze heb ik de ogen, neus en mond er als laatste opgemaasd met een grote naald. En daarna een knoop geplaatst als pupil.

Op deze manier kan je natuurlijk ook gewoon een muts erover heen maken. Of ander grappige dier. Deze kerstvakantie gaan we jammergenoeg niet skiën. Wellicht volgend jaar weer, maar of dochterlief hem dan nog op wil... Dan maken we gewoon weer een beanie voor over de helm!