Doosje heilige wol

januari 31, 2014

Vroeger woonde ik bij Henny in de straat. Onlangs kwamen we elkaar weer tegen op een handwerkbeurs en besloten weer eens samen koffie te drinken en elkaars werkjes te bewonderen. Henny kent mijn passie voor stoffen en garens en ooit heb ik bij haar wat spullen geleend om wol te kaarden. Henny heeft namelijk ook een passie voor textiel, maar meer voor spinnen (vroeger), wol verven en de laatste tijd maakt zij de mooiste viltcreaties. Ze heeft mij van alles laten zien en gisteren heeft zij mij ook leuke vilttechnieken geleerd. Gezellig samen met de handen in het sop en vilten maar.


Echter onder de koffie meldde ze terloops dat een klooster in de buurt uitverkoop hield in hun weefatelier. Geen zuster meer te vinden die nog aan het weefgetouw wilde plaatsnemen. Dat laat ik me maar één keer zeggen, dus snel de jas weer aan en op... naar het klooster.


Een prachtig klooster in de stilte van het bos gelegen. Een non deed voor ons de deur open en leidde ons naar het atelier. Werkelijk een walhalla van de mooiste stoffen, bandjes en garens troffen we daar aan. Alle kleuren van de regenboog.... om van te watertanden. En natuurlijk ging ik ook met een doosje heilige, pure wol richting huis. Een onverwachte actie en bijzondere plaats om even te zijn geweest en als ik straks aan de slag ga met mijn gevonden schatten zal ik nog vaak terug denken aan de lieve zusters daar. 

You Might Also Like

12 reacties

  1. Wol vilten is geweldig om te doen. Wat heb jij gemaakt?
    Bijzonder om zo in een weefatelier rond te kunnen neuzen en mooie garens op de kop te tikken.
    Wel jammer dat er niemand meer te vinden is om met deze techniek verder te gaan... Hopelijk krijgen de spullen een goede plaats.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor deze tip! Weet je toevallig de openingstijden voor dit weefwalhalla? Ik kwam vorige zomer via een haak site terecht bij tutorials over weven op een Cricket Loom: een tafelmodel van een fabrikant in allerlei weefgetouwen. Ik kon toen via een aanbieding een Cricket Loom bestellen en toen maar 1 projectje gedaan: teveel mooie afleidingen op haak en brei gebied. Maar deze post prikkelt me wel. Ik vond het weven heerlijk wat betreft ritme en rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat bijzonder dat je daar je slag mocht slaan. Ik zou er ook wel eens willen spieken ;). Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige vondst, daar in het bos........ :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat bijzonder om op die manier aan wol te geraken, veel plezier ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie plek om je wol te kopen. Daar gaan vast weer mooie creaties van gemaakt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jee wat een pracht van een wol zeg, enjoy it.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Traduction de Reverso du Français vers le Néerlandais

    Hallo en bedankt voor dit mooie verslag.

    Mag ik vragen waar ligt het klooster van nones.
    IK woonde in België bij Dornik ,Tournais.

    Als ik echt deze tegelijkertijd warm meditatieve sfeer,
    ik zou gaan bezoeken als het is toegestaan.

    En dus meer nones hebben wol opgerold is het nirvana!
    Ja het veilig(er) wol in kegel IK zoek hem overal!

    Dank u voor deze mooie verdeling(delen) van foto's.

    IK gebruikte een vertaler via Google Reverso.
    Goed weekend

    FleurBelge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verkoop was bij Abdij Koningsoord (http://www.koningsoord.org) in Oosterbeek. Even helemaal tot rust komen? Er is ook een gastenverblijf... Op 10 mei 2014 houden diverse kloosters Open Huis.

      Verwijderen
  9. Wow wat apart,lijkt mij geweldig,groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie wol.
    Ik kan me goed voorstellen dat je nog vaak aan de nonnetjes denkt, wanneer je er iets mee zal maken.

    Prettige zondag,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie