maandag 27 januari 2014

Tutorial: Potten en PANNENLAP

Jawel... skiën in een trui is heel fijn, maar de napret begon rond het weekend. Snipverkouden, hoesten en koorts. Hoezo eigenwijs! Alle haakwerkjes bleven even liggen, maar nu het weer iets beter gaat, heb ik één ervan toch weten af te ronden: Vrolijke pannenlappen!

Dit was zo leuk om eens te proberen. En het resultaat is verbluffend mooi! Het is namelijk dubbelzijdig... aan beide kanten gelijk, dus geen voor of achterkant. En een mooi en dik haakwerk, omdat je de twee haakwerkjes door elkaar heen haakt en dus twee keer zo dik als normaal met één bol. Uitermate geschikt voor deze pannenlappen!

Moeilijk? Welnee, alleen het begin is misschien wat lastig. Je haakt stokjes en lossen met twee bollen tegelijk. Eerst een rij in wit, daarna de rij in groen. Zorg als je de rij hebt beëindigd, dat je een grote lus hebt. Zo kan je niet per ongeluk je werk weer uittrekken.

Toer 1 (wit): Haak een ketting van 43 losse in wit. Keer het werk.
Toer 2: Begin met een ST in de 3e l vanaf de haaknaald. Haak 1l, ST tot einde toer. Eindig met ST. Keer het werk.

Toer 1 (groen): Haak een ketting van 40 losse in groen.
Rijg nu de ketting door de openingen van het haakwerk in wit. Lus is hierbij NIET aan dezelfde kant als het haakwerk in wit.
Toer 2: Haak 3l. Haak 1l, ST  aan voorzijde van wit haakwerk, 1 l, 1 St aan achterzijde wit haakwerk. Zo verder tot einde toer. Eindig met ST. Keer het werk.

De stokjes van het witte en groene haakwerk liggen boven elkaar. Zou je het met 1 bol als enkel haakwerk haken, dan krijg je een mooi gelijkmatig raster. Wat ik bedoel met 'aan voorzijde' en 'aan achterzijde'? Zie hiervoor de stap-voor-stap foto's hieronder.

Toer 3 (wit): Herhaal toer 2.
Toer 3 (groen): Herhaal toer 2.

Haak het patroon tot je een vierkante lap hebt en je pannenlap groot genoeg is. Je kan er daarna ook nog een leuk randje omheen en een lusje er aan haken.

ST = Double crochet
L = slip stitch

... het begin. Toer 1 en 2: Rijg de oranje ketting door het rode haakwerk. ...

... haken aan de achterzijde ...

... haken aan de voorzijde ...

Nu is de basis van de pannenlap klaar. Alleen nog een leuk randje erlangs. Ik haakte eerst een rand van vaste (Sc) rondom. En met een nieuwe kleur haakte ik een bobbelrand erlangs. Ook hiervan de stap-voor-stap uitleg:

Haak 2 l. Haak 3 hst in dezelfde lus, maar maak ze niet af. Als je 4 lussen op de naald hebt staan, sla je de draad om en trek je de draad in één keer door de lussen. Haak 1 l. Haak 1 v  in dezelfde opening als de hst. Je eerste bobbel is nu een feit! Haak nu nu 3 keer een v, ieder in een nieuwe lus. Herhaal vanaf het begin.

HST = half double crochet
V= single crochet
L = slip stitch

Het enige wat er nu nog gedaan moet worden is een lusje eraan om de pannenlappen op te hangen. Haak een ketting van lossen en haak daar vasten omheen tot je een mooi en stevig lusje hebt. 

48 opmerkingen:

  1. Prachtig! Hele leuke originele steek en pannenlap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedaan en lekker vrolijk... Leuk als cadeau! 43 st? Haaknaald 3 of niet? Met bijpassende katoen... Toch eens proberen... Voor mijn dochter! Thanks en rustig aan! Liefs Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk gedaan en lekker vrolijk... Leuk als cadeau! 43 st? Haaknaald 3 of niet? Met bijpassende katoen... Toch eens proberen... Voor mijn dochter! Thanks en rustig aan! Liefs Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk gedaan en lekker vrolijk... Leuk als cadeau! 43 st? Haaknaald 3 of niet? Met bijpassende katoen... Toch eens proberen... Voor mijn dochter! Thanks en rustig aan! Liefs Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk gedaan en lekker vrolijk... Leuk als cadeau! 43 st? Haaknaald 3 of niet? Met bijpassende katoen... Toch eens proberen... Voor mijn dochter! Thanks en rustig aan! Liefs Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel voor het delen! Ziet er erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig patroon ik ga ze zeker maken!

    groet,
    Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauwie zeg, wat een gave steek. Ga ik eens proberen. Pannenlapjes zijn altijd kwijt hier. En deze springen wel lekker in het oog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er erg leuk uit! Bedankt voor het delen van het patroon! Ik ga het zeker een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze zien er samen heel gezellig uit. Mooi gefotografeerd ook. En omdat ik een tweetal nodig heb, ben ik meteen begonnen. Wat mij niet duidelijk is, is het punt nadat ik de groene ketting heb geregen door het wit.
    Hoe moet ik de toer eindigen? Waar moet ik insteken, moet ik als het ware heen met de 3l, 1l... Ja alle begin is moeilijk ;)
    Groet, Angèle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste rij is inderdaad het lastigst. Als je de groene ketting door de witte openingen hebt geregen, begin je als het ware aan de 2e toer. Eerst 3 losse (=1e ST), dan 1 losse en vervolgens het eerste ST aan de voorkant, 1 l en 1 ST aan de achterkant.

      Stel, je haakt in één kleur dan zou je een soort ruitjespatroon krijgen en vallen alle stokjes boven elkaar. Nu zit de andere kleur ertussen, maar daar moet je dan niet op letten. Dus stokjes boven stokjes, losse boven losse. En dan eerst voor, dan achter.

      Bij meerdere rijen ga je het effect beter zien. Je eindigt de toer altijd met een ST en begint de toer ook altijd met 3 losse (=1 ST). Hoop dat je er zo uit komt!

      Verwijderen
    2. Ik ben er uit! Dank Stephanie.

      Verwijderen
  11. O, deze zijn leuk. En niet eens zo ingewikkeld terwijl het er wel zo uitziet. Ik vind de kleuren prachtig en een picootje tot slot....ik houd ervan. Wat moet een mens zonder picootjes??? Ik ga ze maken, dat weet ik zeker.
    Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het is dat ik mezelf heb voorgenomen om EERST een werk af te maken, VOORDAT ik aan een nieuw begin....en ik ben met dekens bezig....nog niet voor direct dus....maar ik MOET er echt zo'n toffe hebben!
    dus: pinnen hè

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie pannelappen. En lief dat je het patroon met iedereen wilt delen.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke steek! Dat ga ik ook eens proberen! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat zijn ze mooi en wat heb je er een duidelijke beschrijving bij gemaakt!
    Dank je wel voor dit mooie patroon.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke steek. bedankt om dit te delen

    Groetjes
    Patricia x (pats-ditjes-en-datjes.blogspot.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Supermooi! En dankjewel voor de duidelijke handleiding! Deze ga ik zeker eens maken maar eerst een paar
    "ufootjes" afwerken hier thuis...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk gedaan....ohhhh had ik maar wat meer tijd! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. They're lovely! Thank you for the pattern and great photos.
    Sheila
    http://sheilazachariae.blogspot.com/2014/01/diy-shawl-pin-with-buttons.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooh ik moet nu gaan werken...anders zou ik eraan beginnen!!! Leukerdanleuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi, I love your blog, is beauty, I love the colors, I love your crochet, visit my blog too,hugs from Brazil.
    http://www.titacarre.com
    http://elo7.com.br/titacarre

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk om te zien en misschien als kadootje?
    Gebruik eigenlijk alleen ovenwanten maar deze zijn alleen al mooi voor de sier!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Très joli! Merci pour le tuto photos, thank you very much for the tuto photos ,
    what you crochet is allways beautifull; FleurBelge

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat super leuk!! dankjewel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldig leuk!!! zou ik ook wel willen proberen, maar ik heb nog teveel dingen die af moeten, dus het komt op mijn lijstje te staan! erg leuk dat je dit patroontje met ons deelt!
    groetjes Iefke.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Fleurig..zoals alles bij jou volgens mij! Leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super mooie pannelappen en lekker vrolijk! bedankt voor het delen van het patroon! De foto's zijn echt prachtig! Mijn complimenten! Hier houdt ik van! groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  28. This is so lovely !! Thanks for the pattern!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Beste Stephanie,
    Ik ken deze techniek van Tanis Galik interlocking crochet. Ik heb van haar een boek met prachtige patronen. De opzet van jou is anders en volgens mij veel beter.
    Kreatieve groeten van Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een leuk patroon! Bij mij is het aan het eind van de toeren een "rommeltje".
    Kun je mij misschien uitleggen wat ik fout doe?
    Ik wilde je mijn voorbeeldwerkje sturen, maar ik kan geen mailadres vinden.
    Mijn mailadres is: annie-slimmen@live.nl.

    Ik hoop dat je mij wilt helpen.

    Groetjes, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Süper bir model öğrettiniz. Çok teşekkürler. Mükemmel bir iş!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo!
    Wat een leuke handwerkjes! Zou je tijd hebben, om te beschrijven hoe je de ketting van 40 lossen door de openingen in het haakwerk rijgt? Voel mij een kluns, maar kan het niet voor mij zien! Zou deze pannenlappen graag willen haken!
    met vriendelijke groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marja, ik heb nieuwe foto's toegevoegd (in rood/oranje) waarop de eerste 2 toeren duidelijk staan afgebeeld. Hoop dat je er nu wel uit komt. Anders hoor ik het wel. Succes!

      Verwijderen
    2. Hoi Stephanie, wat fijn dat je zo snel reageert! Ik kreeg vannacht de pannenlappen niet uit mijn hoofd, en ben weer volop aan het proberen. Het duurde even voordat ik realiseerde dat er uiteindelijk 20 stokjes zijn op de 40 steken :-). Nu ben ik met de tweede rij bezig, maar ik zie nog niet echt het verspringende effect als bij jouw pannenlappen. Maar ik haak gewoon nog even verder, omdat je schreef dat het effect later beter zichtbaar wordt. Nogmaals bedankt he!
      groet, Marja

      Verwijderen
  33. Nog een laatste vraag....haak je met de witte draad op de witte stokjes, en met de groene draad op de groene stokjes....? thanks again!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, als je de 2 lapjes naast elkaar zou haken, zijn het twee geruite lapjes. Het zijn e ht 2 haakwetkjes, maar dan door elkaar.

      Je haakt een wit stokje boven een wit stokje uit de vorige toer, bij groen hetzelfde. Niet met wit aan het groene haakwerk verder haken of andersom.

      Verwijderen
    2. Dank je wel weer! Ik ga het geloof ik wat doorkrijgen...gek he, heb altijd last met patroon lezen....moet het een soort van voor mij zien! Zelfde als met kaartlezen haha. Ik ben er nu twee tegelijk aan het maken, des te meer kans van slagen :-)
      Nogmaals dank voor je tijd en rappe antwoord!

      Verwijderen
  34. Ben al 3 keer opnieuw begonnen en ik denk dat ik iets heel erg fout doe. Het werk trekt helemaal rond. Moet ik in de 2e toer soms een losse overslaan tussen de stokjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dat klopt... iedere toer haak je 1 stokje, 1 losse, 1 stokje, 1 losse etc...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Leuke pannenlap. Welke haaknaald heb je hiervoor gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Het is een prachtige pannenlap. Ik vind het makkelijk dat het gelijk dubbelzijdig is. Een prachtige steek, die in het begin wel wat lastig is. Ik had het op facebook gezet met een tip om de lussen die je niet gebruikt met een loomelastiekje vast te maken. De tip was welkom, maar de steek des te meer. Ik heb ze doorverwezen naar je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. The potholders are so pretty, but the Google translation is just not adequate. I would love to make these. You really need someone who can translate your patterns into English if all possible.

    Thanks,
    Barbara Bryson
    Cornelius, NC, USA

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Leuk patroontje! Ik ben gelijk enthousiast begonnen, maar het is moeilijker dan het lijkt. Ik doe netjes de stokjes van kleur 1 boven kleur 1 en van kleur 2 boven kleur 2, maar het leuke effect van de verspringende stokjes blijft helaas uit. Wat doe ik verkeerd?????
    Kan iemand het mij uitleggen?
    Hartelijke groet,
    Anita