BLOEMEN haken... patroontjes!

februari 03, 2014

De week is weer begonnen, maar wat was het een fijn weekend. Zaterdag heb ik samen met Petie en Willy een workshop vilten gevolgd. De hele dag omringd door heerlijke kleuren lontwol en wolvilt, kralen, schapenvachten en driehoek zeep. Lekker bezig zijn met creëren, je gedachten op niets en heerlijk ruikende handen van de zeep. Een geslagde dag, maar mijn project is nog niet af. Ik laat heet resultaat binnenkort zien.

Onlangs kreeg dochterlief een kant-en-klaar handwerk pakketje van Action. Maar dochterlief houdt niet van handwerken (hoe is het mogelijk!), dus dat pakketje lag er maar. Ik zag het als een uitdaging om te kijken wat er van de hoeveelheid katoen in de verpakking nog meer te maken zou zijn... Van mijzelf mocht ik alleen dit garen gebruiken en verschillende bloemen maken. Wel haakte ik met nr. 3 in plaats van de bijgeleverde haaknaald nr. 3,5. Ik bedacht andere bloemen en maakte er uiteindelijk een pennenpot van... voor dochterlief op haar bureau. In het doosje zat namelijk ook nog en lapje vilt. Zo heb ik alles gebruikt, maar er toch iets anders van gemaakt.

Kopen jullie wel eens zo'n pakketje? En waarom dan wel of niet? 

Oh ja, deze bloemen heb ik gehaakt... ik deel de patroontjes graag met jullie. NB. Op bloem 2 en 4 is nog een ketting van lossen gehaakt. dit is niet op het onderstaande patroon aangegeven.

Bloem 1
Toer 1: Haak om een magische ring 1l en 9v. Sluit de ring met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 2: Haak 4l. Vervolgens 9 keer 1st, 1l. Sluit de toer met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 3: Haak om elke lus 1v, 1hst, 1st, 1hst, 1v. Herhaal dit nog 9 keer.

Bloem 2
Toer 1: Haak om een magische ring 3l en 11st. Sluit de ring met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 2: Haak 2l. Haak vanaf de eerste opening 2hst tussen de st uit de vorige toer. Haak 23 hst en sluit de toer met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 3: Haak 2l en 1st. Haak in de volgende opening 3 dst. Haak in de volgende opening 1st, 1hst, sluit in de volgende opening het blad met 1v. Herhaal dit nog 5 keer.
Tot slot: Haak over de bloem (toer 2) een ketting van losse in oranje.

Bloem 3
Toer 1: Haak om een magische ring 4l. Haak 7 keer 1st, 1l. Sluit de ring met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 2: Haak om elke lus 1v, 1hst, 1st, 1hst, 1v. Herhaal dit nog 7 keer.

Bloem 4
Toer 1: Haak om een magische ring 3l. Haak 17 keer 1st. Sluit de ring met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 2: Haak 1l, 1v om de volgende opening, 4l, 1v tussen het 2e en 3e st uit de vorige toer. 1 v in de volgende opening. Herhaal dit nog 5 keer. Sluit de toer met een hv.
Toer 3: Haak 1v, 5l, 1v. De boogjes van losse komen boven elkaar te liggen. Herhaal dit nog 5 keer. Sluit de toer met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 4: Haak om de boogjes 1v, 1hst, 1st, 1dst, 1st, 1hst, 1v. Herhaal dit nog 5 keer.
Tot slot: Haak over de bloem (toer 1) een ketting van losse in fuchiaroze.

Bloem 5
Toer 1: Haak om een magische ring 2l, 11 keer 1hst. Sluit de ring met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 2: Haak tussen de het uit de vorige toer 10 l, 1v. Herhaal nog 11 keer. Sluit de toer met een hv in de nieuwe kleur.
Toer 3: Haak 14 l, 1v. De boogjes van losse komen boven elkaar te liggen. Herhaal nog 11 keer. Sluit de toer met een hv in de nieuwe kleur.
Tot slot: Haak over de bloem (toer 1) een ketting van losse in geel.

You Might Also Like

20 reacties

  1. nee ik vind ze kei gaaf die pakketjes maar ben bang dat ik dat te weinig draad er toevallig bij heb hahaha
    maar o wat is dit leuk en mooi gemaakt zeg ♥ ik moet lachen om je dochter hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral bloem 1 vind ik erg leuk! Ik koop nooit pakketjes. Heb nog te veel in mijn kast liggen om te doen, ooit... Maar ik kijk er wel altijd bij, om ideeen op te doen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind ze super!!!!! Dank je wel voor het patroon!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke patroontjes en natuurlijk ook mooie bloemen..... Dank je wel ! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk!! Ik koop nooit zulke pakketjes, maar 1x deed ik het toch omdat ik a la minute een haaknaald 3 1/2 nodig had. En net als jij, heb ik wel iets met het pakketje gemaakt (grappig, ik mocht ook alleen het garen in het pakketje gebruiken van mijzelf). Het was het patroon van een Babushka, die heb ik ook gemaakt maar niet volgens het patroon van het pakketje. Ook een eigen versie.
    Ik vind het een heel leuk idee zo, vilt gecombineerd met bloemen om een potje. Weer eens wat anders dan de omhaakte potjes!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi...ben gek op bloemetjes haken..bedankt voor de uitleg:-)
    Vorige week kado enveloppen gekocht bij action..en daarop een mooi eigen gehaakte bloem er op gedaan(zie mijn blog)

    Groetjes,Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leuke bloemetjes heb je gemaakt. Mooi hoor! Ik vroeg mij af hoe je de patronen zo mooi hebt uitgetekend. Ik neem aan op de computer, maar hoe dan. Wauw ik ben onder de indruk:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk potje is dat geworden. Geeft me een leuk idee voor een gift in a jar die onze 2e dochter voor een verjaardag van juf moet maken.
    Ik koop eigenlijk ook nooit van zulke pakketjes. Haak het liefst gewoon met m'n eigen garen, larra of catania. Al vind ik die pakketjes er wel heel leuk uit zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihi, ik heb ze voor m'n verjaardag gevraagd. Voor de heb. Ik heb ook zát handwerkmateriaal,, maar verzamel steeds bij en bekijk ze dan. Mag ze van mezelf niet kopen, daarom voor verjaardag. Iedere dag kijk ik op je site, ontspannend! Groet, hennie vdv

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik koop nooit van dit soort pakketjes, waarom weet ik eigenlijk niet....
    Leuk wat jij ervan hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een vrolijk plaatje zo dat potje met de bloemetjes...heerlijk wat een kleuren! En dank voor het delen, van bloemen patroontjes kan ik nooit te veel hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een super leuke blog heb je en wat een mooie dingen maak je, prachtige kleuren combies, word je helemaal vrolijk van,
    gr. Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk weer, helaas kan ik niet zo goed haken.. ik heb het wel eens geprobeerd maar ik heb het geduld er niet voor....
    Zie ik je nog op de Handwerkbeurs in Zwolle??? Als je komt zeg het dan even dan heb ik iets voor je!!
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra, wat jammer dat je niet kan haken. Het kan heerlijk ontspannen zijn om te doen. Donderdag 13 februari kom ik naar de Handwerkbeurs met mijn dochter. Sta je daar met een stand of lekker om te shoppen en je te laten inspireren?

      Verwijderen
    2. Oh, dom van mij... met die leuke vrolijke stoffen op een stand natuurlijk! Ik weet je te vinden :-)