Gehaakt... een FAIR ISLE vest

december 14, 2014


Nu de winter zijn intrede doet, komt ook weer het verlangen naar zo'n prachtige Noorse of Fair Isle trui. Met mooie patronen of alleen een gedeelte rond hals of zoom. Fijne ingebreide kleurencombinaties om van te watertanden. Alleen... breien... Ik kan het wel maar ben te ongeduldig om zo'n project te maken.



Dus waarom niet proberen zo'n vest te haken? Een patroon van een dergelijk vest kon ik zo snel niet vinden, dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan met een idee. Gewoon om eens te proberen hoe dit uitpakt.



Nu heb ik het in garen gehaakt wat ik nog had liggen. 4 Kleuren bij elkaar gezocht en aan de slag gegaan. Eerst met de hals, helemaal rond en ingehaakt met halve stokjes. Hier ging eigenlijk de meeste tijd inzitten. Vooral met het telkens uit elkaar halen van de bollen. Maar eenmaal af kon ik verder met het lijfje in 1 kleur en dat ging een stuk sneller.




Nadat het lijfje af was, heb ik de boord aan de voorzijde gehaakt. Knoopjes erop, en het eerste deel van mijn vest was af. Daarna de mouwen nog (hoewel, zonder mouwen is wellicht ook leuk om nog eens te proberen). 


De pasvorm van mijn nieuwe vest is prima, maar het verlangen naar de echte gebreide truien blijft. Of misschien de volgende keer in een iets fijner garen? Gelukkig duurt de winter nog een tijdje, wellicht toch snel de breinaalden en mooie garens uit de kast halen. Net als de kerstspullen. 


Nu het huis eindelijk weer op orde is, heb ik de laatste dozen tevoorschijn gehaald... de dozen met kerstspullen. Ieder jaar komen de herinneringen aan voorgaande jaren weer naar boven. Elk jaar komt er voor ieder van ons een kerstdecoratie bij. Wat zich uit in een bonte boom!


Ook kocht ik een paar jaar geleden dit schattige miniatuur kersttafereel in Mexico. Heel fijn beschilderde figuurtjes in vrolijke kleuren. Zo mooi! Het kerststalletje kwam echter gewoon uit de dierenwinkel om de hoek. Het hamsterhuisje beschilderde ik in bijpassende kleuren en nog ieder jaar word ik blij van deze tropische figuurtjes.

Fijne week allemaal!

You Might Also Like

40 reacties

  1. Heel mooie vest, ook de versie zonder mouwen! Die zou ik ook wel willen maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wunderschön deine neue Weste, gefällt mir sehr gut! :-)

    Liebe Grüße
    Biggi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig vest! Wat een mooie kleurcombinatie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het genieten als ik je post lees. Fantastisch weer Stephanie! Prachtig vest, goed gedaan! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. what an adorable sweater! i love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super mooie vest in prachtige kleuren !!! Ik zou er zo aan beginnen :-) Het kerststalletje en figuren vind ik eveneens heel mooi. Zelfs heel speciaal en leuk om naar te kijken.
    Nog fijne avond, grts Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaf vest!
    Je hamsterstalletje is echt grappig ;-)....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. So beautiful! I'll try to do one like your! I like your nativity scene!
    Isabella

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een enig vest is dit geworden. Het grappige is dat ik de laatste week ook op zoek ben geweest naar een patroon voor een gehaakt fair isle vest of trui. 1 gevonden op ravelry (zoekterm: crocheted yoke) : http://www.ravelry.com/projects/Freckle/northern-dreams-pullover. Maar die van jou is mooier :-)).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke blog! Ik word er helemaal blij en vrolijk van! Moet nog met de kerstspullen beginnen, maar krijg er nu wel zin in :-)
    Groetjes,
    Akkelien
    debreimeisjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier word ik sprakeloos van, zo moooooi! Waauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is je vestje mooi geworden!!! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gaaf vestje, Ik vind ook dat gebreide vestjes truien etc zo leuk is maar ook ik vind het moeilijk om een brei project af te maken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig mooi is je vestje geworden!! En kleurige kerstspulletjes!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooooooh wat leuk! Dat je dat zonde patroon 'even' doet. Erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind je vest super mooi geworden, en lekker snel ook, da's niet onbelangrijk natuurlijk.
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een gaaf vest!
    Heeeeeeeel mooooooooiiii!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi gemaakt, maar ook heel knap dat je dit patroon zo zelf hebt uitgedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtig vest, oh zo mooi. Mijn complimenten hoor. Ik vind die ster in het een na laatste plaatje ook zo mooi, en laat ik nou van die blaadjes hebben die middenin zitten! Ik denk dat ik het probeer na te maken......

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is leuk geworden. Vind het geweldig knap van je datje dit zo uit probeert. Ik werk nog steeds volgens een patroon maar dit idee prikkelt me toch wel om ook eens zonder patroon te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Schitterend! Ben al tijden op zoek naar een gehaakte versie van Fair Isle. Ben er een aan het breien en je hebt gelijk! Dat schiet niet erg op. Heb je er een patroon van geschreven? Ik ben vast niet de enige die het graag met je zou delen!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Aly, wat een leuke reacties allemaal op het vest. Ik heb het patroon helemaal meegeschreven en ben het nog aan het uitwerken. Binnenkort laat ik het hier weten als het beschikbaar is. Nog even geduld...

      Verwijderen
  22. Jeetje wat knap van je! Ik vind hem geweldig! En je kerststalletje ook! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw, wat een prachtig vest. En dat zonder patroon, super knap!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een geweldig mooi vest !! Complimenten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hi, I love your crochet, is beauty, I love this colors, I follow your blog, I have a blog about crochet, visit me , hugs from Brazil.


    _________Merry Ch____________Merry Chr
    ______Merry Christma_______Merry ChristmasM
    ____Merry ChristmasMerr___Merry ChristmasMerr
    ___Merry ChristmasMerry ChristmasMe_______Merr
    __Merry ChristmasMerry ChristmasMe_________Merr
    _Merry ChristmasMerry ChristmasMerry _______Merr
    _Merry ChristmasMerry ChristmasMerry Chri______M
    Merry ChristmasMerry ChristmasMerry Christma__Mer
    Merry ChristmasMerry ChristmasMerry ChristmasMe_M
    Merry ChristmasMerry ChristmasMerry ChristmasMerr
    Merry ChristmasMerry ChristmasMerry ChristmasMerr
    _Merry ChristmasMerry ChristmasMerry ChristmasMe
    __Merry ChristmasMerry ChristmasMerry Christmas
    ____Merry ChristmasMerry ChristmasMerry Christ
    ______Merry ChristmasMerry ChristmasMerry C
    _________Merry ChristmasMerry ChristmasM
    ____________Merry ChristmasMerry Chri
    ______________Merry ChristmasMerry
    _________________Merry Christm
    ___________________Merry Chr
    _____________________Merry
    ______________________Merr
    _______________________Me


    Visit my blog - Tita Carré - free patterns crochet

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een super mooi vest is dat geworden en het past perfect. Heel knap hoor. Ik zou niet weten hoe er zonder patroon aan te beginnen.
    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Jeetje, knap zeg! een heel mooi vestje heb je gehaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het vestje is super groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een schattig vestje! Kan je met trots dragen en een beetje om jaloers op te worden.
    Groetjes 10eke

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie