Mijn eerste DIRNDL... zelfgemaakt!

Eindelijk hangt hij in mijn kast... mijn allereerste Dirndl. Als klein meisje droomde ik al weg bij de tekenfilms van Heidi en de Sound of Music. Prachtig vond ik die jurken uit de Alpen. De romantiek, de schortjes, het lijfje en het traditionele. Maar bovenal op en top vrouwelijk!


Later uitte zich dat in het verzamelen van zelfmaakmode tijdschriften, vooral Burda's. Rondom de Octoberfeesten stonden er door de jaren heen regelmatig patronen van deze traditionele jurken en bloesjes. En anderhalf jaar geleden mocht ik er voor het eerst één passen in Zuid-Duitsland.


- Leuk dat knisperende patroonpapier, toch Trix? Het duurde even voordat ik het had uitgetekend - 

Elke keer kocht ik hem weer, droomde weg bij de mooie foto's en belandde vervolgens op de stapel van ooit... Wanneer trek je nu zo'n jurk aan? En dan al dat werk. Voor misschien die ene keer dat je hem aantrekt? 

- Kiezen uit de stoffen. Enkele heb ik in Oostenrijk gekocht, zo ook de stof van de jurk - 


Maar rond de feestdagen bedacht ik me. Ik zat niet lekker in mijn vel en zocht iets waar ik blij van zou worden. Gewoon iets leuks, ook al heb je er misschien niets aan. En zo bedacht ik dat het er maar eens van moest komen.... mijn eerste dirndl. Gewoon omdat het leuk is om te maken (en te hebben)!


Dus ik begon met het kiezen van de juiste stof. Afgelopen voorjaar heb ik verschillende lappen in een winkeltje in Tirol gevonden. Echte Trachten stoffen. Ik koos voor het ruitje met bedrukt bloempje, omdat deze mooi paste bij het paarse velours wat ik nog had liggen. Verder een patroon uit Burda 9/2011, maar paste de roklengte wel aan. En ook het bloesje.


Ik begon met de jurk. Eerst het lijfje en de rok aan elkaar, daarna de onderjurk. Deze vormen samen de basis. Het lint langs de hals heb ik afgekeken van de Dirndls die ik vaak gezien had. Het wordt helemaal op een speciale manier geplooid. Vaak 2 contrasterende kleuren op elkaar die samen de sierrand vormen. Ik koos voor één kleur. Al ingewikkeld genoeg :-).




Het gekruisde lint op de voorzijde heb ik later aangebracht. Kon helaas niet de juiste sluitingen vinden, dus gebruikte ik knoopjes. Wellicht kan ik deze later nog vervangen, als ik er eens tegen aan loop.

Het bloesje had oorspronkelijk wat langere mouwen, maar wilde graag een pofmouwtje. En bij het passen bleek ook het decolleté te hoog. Dus ook deze paste ik iets aan. Het randje langs de hals is een sierstiksel wat op mijn naaimachine zit. Door het gebruik van een zwaardnaald maakt hij kleine gaatjes in de stof. Het lijkt zo net op broderie.


Als laatste maakte ik het schort. De kleur was een twijfelgeval, maar bij gebrek aan beter toch deze kleur/stof. Ook deze is iets anders dan het bestaande patroon. Omdat ik had gezien dat de Dirndl schorten op een speciale manier geplooid worden. Dit kan met speciaal band, maar ik heb verschillende rijgsteken gestikt, aangetrokken en de plooien vastgestrikt. Een heel mooi effect.

Verder natuurlijk alles versierd met de nodige lintjes en bandje. Er gaan heel wat meters in zitten, en ook het nodige handwerk, maar het was het waard. Hij is af.


De strik van het schort draag ik links. Je kan deze op 3 manieren dragen; links, recht of in het midden. Rechts geeft aan dat de draagster getrouwd is, links ongehuwd. In het midden is een twijfelgeval, maar in Oberstdorf wordt het eigenlijk altijd in het midden gestrikt.


Ik ben blij met mijn Dirndl! Het zit heerlijk en je voelt je er supervrouwelijk in. Het voelt alsof je een trouwjurk draagt. Een heel speciaal gevoel. Zal hem niet vaak aanhebben, maar toch was is hiermee een langgekoesterde droom uitgekomen.

En had al vernomen dat er meer dames zijn die deze liefde delen. Wat vinden jullie er van?