Om mee te nemen... HAAKNAALDEN etui

Hebben jullie genoten van de heerlijke paasdagen? Pasen betekent voor mij het begin van de lente, de zon, weer lekker naar buiten. Heerlijk! En dat heb ik de afgelopen dagen ook gedaan. Lekker weer wandelen in het bos en struinen over mijn favoriete buiten rommelmarkt, de eerste van dit seizoen en mijn verzameling Babushka's aangevuld. Daar word je toch vrolijk van, van al die bontgekleurde dames? En ook met een fleurig stofje in de weer geweest. 


Iedere dag worden ze wel ter hand genomen... mijn haaknaalden. Normaal staan ze in vrolijke potjes op tafel, klaar om de juiste maat te grijpen. En vooral door de kleurige grepen ook vrolijk om te zien. 

Maar mijn haakwerkjes vergezellen mij ook vaak onderweg. In de wachtkamer, op reis, bij het sportveld. En dan verdwijnt het bolletje garen met bijpassende haaknaald zo in de tas. 


En na een tijdje ben ik dan die mooie haaknaalden kwijt. Eerst weer op zoek in de auto of alle tassen door. Tijd om daar een eind aan te maken en een handige etui voor deze mooie naalden te maken. 


En zo begon ik afgelopen weekend - nu de naaimachine toch nog op tafel stond - aan een handige opbergetui voor mijn haakspulletjes. Iets wat al lang op mijn To Do lijstje stond. Net als het verwerken van deze vrolijke stof. Het lijken wel granny squares! Hij komt uit mijn webshop, maar dit was het laatste lapje wat nog over was. Ideaal om een vrolijke voorjaarsetui van te maken.

Bij de stof koos ik een wat neutrale stof voor de binnenkant. Maar wel een vrolijke stof. Rood met witte stippen, mijn favoriet! En van restjes lint knipte ik kleine stukjes in de kleuren van de haaknaalden. Van de rood-witte stof knipte ik 2 stroken. De bovenste strook vouwde ik dubbel - voor wat stevigheid - en naaide de gele band langs de rand.


De haaknaalden in de juiste volgorde sorteren. En even uitmeten hoeveel ruimte een haaknaald nodig heeft. Daarna naaide ik de korte stukjes lint tot labeltjes onder een band. Ziet er niet alleen mooi uit, maar zo zie je ook precies welke haaknaald straks ontbreekt of waar hij in de etui hoort. 


Nu de vakjes doorstikken op de onderste - met vlieseline verstevigde - lap. Het ziet er nu al mooi uit!
Daarna naaide ik aan het uiteinde nog een strook stevig plastic aan een rits en naaide dit op de lap. Dit werd later een zakje voor andere benodigdheden zoals markers, een naald en klein schaartje.

De granny square stof vond ik er mooier uitzien als deze doorgestikt was.  Ik nam een wat dikkere stof als tussenlaag en naaide deze twee stoffen aan elkaar met een siersteek. Zo lijkt het wel op patchwork! 


Een extra flap langs de bovenkant zorgt er nog voor dat de naalden nergens heen kunnen. Vervolgens naaide ik voor- en achterkant op elkaar. Ik schoof er nog wel 2 passende stukjes karton in met een ruime opening er tussen (de rug van het mapje). Zo wordt het net een boekje en voelt het geheel wat steviger aan. Als laatste naaide ik een biaisband rondom voor de afwerking.


Mijn vrolijke voorjaars etui voor op reis is klaar en vind hem zo leuk geworden. Waar de eerste reis heen gaat? Geen idee. Wel is zeker dat de haaknaalden voorlopig niet meer terug keren in hun potjes op tafel!


Fijne week allemaal!