BOLLETJES haken

 Alweer een kleine 2 maanden geleden heb ik jullie mijn FOLKLORE SLINGER laten zien. Vrolijk gehaakte bolletjes, gedecoreerd met lovertjes, kralen en pompons. En natuurlijk gefotografeerd aan mijn vrolijke Indiaase kastje. 
Deze decoratieve slinger is bij jullie behoorlijk in de smaak gevallen. Het is een leuk project om je restjes wol op te maken. Maar ook een leuk werkje voor tussendoor, omdat je niet maanden met iets bezig hoeft te zijn. Ik ben afgelopen weekend, buiten in het zonnetje, aan enkele nieuwe begonnen. Andere bloggers zijn ook geïnspireerd geraakt en hebben hem ook gemaakt in hun eigen kleuren. Zoals Ambela. En niet te vergeten... de volgers op Pinterest. Het vrolijke beeld van de slinger tegen mijn kastje is inmiddels al de hele wereld over gegaan en met stip de meest populaire foto van Handwerkjuffie.
Vandaag had ik een klein Tadaaah momentje. De foto is ook gepinned door Return to Sender. En zelfs als hoofdfoto op hun board geplaatst!
Nou moeten jullie weten dat ik een enorme fan ben van Katja Schuurmans Return to Sender.  Niet alleen de vrolijk gekleurde producten, maar vooral het verhaal erachter. Zij zijn altijd op zoek naar bijzondere producten in de armste gebieden van de wereld. Deze producten leveren een bijdrage aan de bestrijding van armoede in de wereld en vertellen allemaal hun eigen verhaal... over de makers, de productietechnieken en de eeuwenoude symboliek die er soms achter schuilgaat. Daarnaast gaan ze op zoek naar de verhalen van de kopers. Wat zij doen met het product. Dit verhaal gaat retour naar de maker, zodat deze vol trots ziet hoe de producten elders op de wereld met liefde gerespecteerd worden. De winst die Return to Sender maakt, vloeit terug naar de producenten in de regio's van herkomst: Return to Sender.
Katja heeft met dit concept een droom vervuld, die ik nog in vervulling wil brengen. Wellicht is deze droom van producten bedenken, het laten produceren in de armere delen van de wereld en de contacten met deze makers, na dit gepinde beeld een klein beetje dichterbij gekomen.