Winterse HARTJES


Hebben jullie allemaal genoten van de feestdagen? 

Voor ons zijn het voornamelijk niets moet, alles mag dagen. Jaren geleden - voor de scheiding - keek ik ontzettend uit naar deze periode. Dagen bezig het huis te versieren, recepten zoeken en uitproberen. Stress om de boodschappen en zorgen dat de dagen met (schoon)familie gezellig zouden verlopen.


Nu - als alleenstaande moeder - is er een hoop veranderd. Geen geplan meer met familiebezoekjes en ook de maaltijden op de kerstdagen gaan een stuk makkelijker. Gewoon iets lekkers op tafel zetten zonder alle kookboeken door te bladeren. En vooral lekker doen waar we zin in hebben.


Zo ben ik iets gaan maken met de naaimachine, waar ik al lang van droomde. Iets waar je eigenlijk niets aan hebt, maar wel ontzettend leuk is om te doen. Daarom juist nu, in deze periode van doen waar ik zin in heb. Ik ben een echte Heidi jurk aan het maken, een Dirdnl. Maar daarover later meer.


Vlak voor de kerst heb ik een aantal hartjes gemaakt voor aan de deuren bij Germa thuis. In wit en grijze tinten met een vleugje roze. Het patroon is voor allemaal gelijk gehouden, maar toch zijn ze allemaal verschillend geworden.


Alleen toen ze klaar waren en ze zo naast elkaar lagen, leken het net gezichtjes. Echt... hoe langer ik keek, hoe meer ik het zag. Dus heb ik bij alle hartjes toch nog een bloempje toegevoegd, om het gezichtje wat weg te nemen. Zo zien ze er veel beter uit. 


Voor een beetje meer Alpenglück heb ik een mooi Lebkuchen hart van dochterlief gekregen. Ze was naar de kerstmarkt in Duitsland geweest en heeft deze voor me meegenomen. Hoe lief, toch?


Kerstsfeer in en inmiddels ook buitenshuis. Hoewel de kerstdagen net voorbij waren, begon het toch flink te sneeuwen. Ik word daar zo ontzettend blij van. Wil dan het liefst meteen naar de bergen! Maar helaas... nu nog even niet en genieten terwijl ik aan mijn Dirndl werk. 


Of terwijl ik lekker met Muffin buiten wandel. Wat is het heerlijk wit overal! De schaapjes zien er zo wollig en warm uit in dat laagje sneeuw. Brengt me direct op een idee. Ook mijn schapenvel wordt even in de sneeuw gelegd om weer op te frissen. En Juul? Die is wel nieuwsgierig naar die witte donslaag, maar heeft toch een lekker plekje gevonden waar het toch een beetje behaaglijk is. Bovenop het vachtje!

Op naar de jaarwisseling!