zaterdag 28 december 2013

Warme WINTER omslagdoek... klaar!

Voor de kerst zou ik hem af hebben. En dat was ook gelukt als de wolwinkel niet voor de kerstdagen gesloten zou zijn geweest. Voor de franje kwam ik net een bolletje te kort, dus toch nog gewacht tot na de feestdagen om hem af te maken... mijn warme winter omslagdoek waar ik hier al eerder over schreef!

Het patroon van de omslagdoek is eenvoudig:

Je haakt de omslagdoek in een driehoek. Je begint bij de hals, haakt heen en weer en maakt de driehoek telkens een rij groter. Net zo groot als je zelf mooi vindt. Ik gebruikte voor mijn omslagdoek 6 kleuren, 12 bollen Phildar Partner 6 en haaknaald 6.

Toer oneven - In elke boog uit de voorgaande toer 5 stokjes. In het midden in één boog 5 stokjes, 1 losse, 5 stokjes.
Toer even - Om de opening tussen de 2 blokjes van stokjes uit de voorgaande toer 1 stokje, 3 losse, 1 stokje. Ook in het midden.

Toer1 : Je begint met een ketting van 10 losse. Sluit de ring met een hv.
Toer 2: Haak om de ring 6 st* , 1 l, 6 st*. * De buitenste blokjes bestaan uit 6 st, de overige blokjes bestaan ui 5 st. Hecht de draad af.
Toer 3: Haak met een nieuwe kleur tussen het 1e en 2e st 1st, 3l, 1 st. Haak om de l uit de vorige toer (midden shawl) 1 st, 3 l, 1 st. Haak tussen het 11e en 12e st 1st, 3l, 1 st. Hecht de draad af.
Toer 4: Haak met een nieuwe kleur 6 st om de lus uit de vorige toer, om de volgende toer 5 st, 1 l, 5st (=midden), om de laatste lus 6 st.
Toer 5: Haak met een nieuwe kleur tussen het 1e en 2e st 1st, 3l, 1 st. Haak tussen de blokjes uit vorige toer 1 st, 3 l, 1 st. Haak bij het laatste blokje tussen het 5e en 6e st 1st, 3l, 1 st. Hecht de draad af.
En zo verder tot je de omslagdoek groot genoeg vindt.

Mijn omslagdoek kwam mooier uit wanneer het eerste en laatste blokje van 6 stokjes om de toer van blokjes vervangen wordt door 6st en 5st om de lus uit de vorige toer. In dit geval zou toer 6 beginnen met 6 st én 5 st, dan verder met 5 st en om de laatste lus weer 5 st en eindigen met 6 st om de laatste lus. Toer 8 begin je weer met 6st, toer 10 met 6st en 5 st om één lus.

Als de omslagdoek tot zover klaar is, haak je rondom - langs de 3 zijden een rand van vasten.

De franje is een ander verhaal. Het zijn eigenlijk kleine bloempjes op lange stelen. Ik heb hier het patroon voor de franje even apart genomen. Deze is gehaakt met haaknaald 4 voor een wat compacter effect. Ook leuk aan andere projecten.  

Patroon voor de franje:

Stap 1 - Begin aan één punt van de omslagdoek en werk naar het midden. Begin met een nieuwe draad en 
Stap 2 - Haak een ketting van 11 losse vanaf de punt. 
Stap 3 - Sla 1 losse over en haak in de 2e lus vanaf de naald 1 stokje, 3 losse en zet vast met een halve vast in de 2e lus van de naald (dezelfde als waar je het stokje in begon te haken.
Stap 4 - Haak 3 losse, 1 stokje, 3 losse en zet vast met een halve vast in dezelfde lus als waar je het vorige blad ook haakte.
Stap 5 - herhaal stap 4.
Stap 6 - haak 10 losse en zet de ketting van losse vast op de omslagdoek in de eerstvolgende lus met een vaste. 
Stap 7 - haak 3 vasten. Ga verder met stap 2.

Zo... toch een project afgerond nog dit jaar. En hebben jullie onze nieuwe fotomodel ook al ontdekt? Op kerstavond hebben wij hem uit het asiel gehaald en hondje Muffin verwelkomd bij ons thuis. Ons kerstcadeau. Dochterlief had het al anderhalf jaar over niets anders. Echt elke dag. Ze kende alle honden uit de Nederlandse asiels en van andere websites waar ze ook wel worden aangeboden. Maar Muffin is de bofkont geworden! 

Iedereen blij, ook ik en niet te vergeten Muffin zelf. Want hij lijkt al prima te wennen en het naar zijn zin te hebben bij ons en samen met Trix en Juul. Daarom een uniek familiekiekje bij de kerstboom. Dochterlief met Muffin, zoonlief met kater Juul en kater Trix vond het allemaal wel prima en lag op de bank te slapen. Zo'n snoezig kerstcadeau.... onze dagen konden niet meer stuk!
Ik maakte al eerder een omslagdoek: De SOUTH BAY SHAWLETTE.

35 opmerkingen:

  1. Wat een mooie omslagdoek, ik krijg zin om er ook een te maken. En wat een bofkont die Muffin en een schatje ook! Mooie kiekjes!
    Fijn weekend,
    Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige doek geworden! mooie kleuren ook, moest echt goed kijken om te zien dat het 6 kleuren waren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow!
    Zo'n omslagdoek wil ik ook. Superkleuren en vooral de bloemenfranjes maken het HELEMAAL af.

    Muffin is om op te eten en je Jules ziet er ook heel lekker uit.
    Mooie kerstboomfoto!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige omslagdoek! Hij lijkt me ook heel zacht en warm. Net als Muffin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg mooi! Die rand vind ik ook super. Wat een goed idee!
    Gezellig zo´n hondje er bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig...love it...Ik ga voor mijn zelf ook maken ;-) Thank you for sharing....
    fijne feestdagen...
    Groetjes,
    Tukta

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi, je omslagdoek. Prachtige combinatie van kleuren en ze komen zo mooi uit met deze steek.
    Je rand voegt iets aparts toe en was de moeite van het wachten op een nieuw bolletje wel waard :-).
    En dan nog zo'n schattige Muffin!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie kleurstelling! Echt een omslagdoek om in weg te kruipen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waaaauuuw hij is Prachtig dank je voor de beschrijving van de franjes lieve groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit project is weer zeer geslaagd moet ik zeggen. Wat is het mooi geworden. En wat een lief huisdier hebben jullie er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige omslagdoek meis. En dank ook voor het patroon!

    En die muffin .... wat een poepie ♡♡♡♡♡

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een lief hondje, en wat een prachtige omslagdoek. Heel mooie kleurcombinatie.
    Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De kleuren van je omslagdoek zijn echt prachtig!! En het nieuwe gezinslid is een bofbips, super dat jullie hebben gekozen voor een asiel hondje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk beestje om te zien!
    En wat een supermooie kleuren heb je voor je sjaal gebruikt.
    Ik vind de franje erlangs ook heel erg mooi,
    het maakt het geheel echt af.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig kerstcadeau jullie nieuwe huisgenoot! Leuke naam ook!!
    En wat een heerlijke omslagdoek , die franje zo vind ik TOP!! Echt heel leuk zo! Complimenten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hai muffin ♥ zie ik je hier ook haha wat ben je een knapperd zeg... je omslagdoek is geweldig mooi ook van kleur en wat zal hij lekker warm om je heen zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een dot zeg. Dat zouden mijn kinderen ook graag willen maar we zijn te weinig thuis om goed voor een hond te kunnen zorgen. Veel plezier ermee. En je omslagdoek vind ik trouwens weer prachtig. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een prachtige omslagdoek zeg! De kleuren vind ik ook schitterend! En wat een schatje is Muffin! Het is dat wij al twee honden hebben..

    Groetjes,
    Lineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtstuk!
    En top dat jullie een 'asielhond' in huis hebben genomen. Heel veel plezier met Muffin de Bofhond eh bofkont :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw! Super mooi! en de fanjes zijn helemaal super! En wat super van je dat je Muffin een tweede kansje geeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat is nog eens een mooi kerstkado. En je winteromslagdoek is ook super mooi geworden.
    Voor jou en je gezin een heel liefdevol, gezond en creatief 2014.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. HIJ IS GEWÉLDIG!!!!! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. So beautifull colors, a real granny shawl that brings warmth and beauty on your shoulders, FleurBelge

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ondanks dat je het net niet voor de kerst hebt gered is je omslagdoek prachtig!Wat een bofkont die Muffin(en scheetje!) dat hij in zo'n warm nest terecht is mogen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige omslagdoek en ook prachtige kleuren...

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heerlijk. Een omslagdoek om in te wonen, veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik was op slag verliefd toen ik deze sjaal zag, heb bolletjes bijeen gezocht en ben begonnen.
    Wist niet goed hoe ik het begin moest maken maar heb wat gepuzzeld en denk dat ik goed bezig ben.
    Als ik erover blog zet ik zeker een link naar je blog
    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Stéphanie, ik ga een heel brutale vraag stellen: wat zijn de nummers van de kleuren die je voor deze praçhtige sjaal gebruikt hebt? Ik heb zelf al allerlei, op zich mooie, kleurencombinaties uitgezocht voor de sjaal, maar blijf toch steeds bij het zien van jouw combinatie vlinders in mijn buik krijgen! En onder het motto: iets wat gewoon perfekt is moet je niet veranderen, heb ik nu de stoute schoen aan getrokken en hoop dat je bereid bent mij te helpen in deze....

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo, Ik zou ook graag de kleurnummers willen. Ik ben eccht een ramp als het gaat om kleuren bij elkaar te zoeken. Deze kleurencombi is echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ging geloof ik iets fout.maar ik zou die nummers ook wel willen en maken voor mijn vriendin die in een moeilijke periode zit. Helaas krijg ik toch de mooie combinatie niet als ik de bolletje uitzoek bij phildar> zou je de nummers willen geven? Vast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik krijg deze omslagdoek niet recht aan de bovenkant. Doe ik iets fout?
    Als ik precies opvolg wat er staat, dan loopt het schuin naar beneden dus krijg je een punt aan de bovenkant.